Alla inlägg den 26 november 2008

Av BD - 26 november 2008 23:20

Det blir alltid samma sak när det är dags att välja mat på resturang. En lång stunds betänketid (läs: minst 25 minuter), för att sedan komma fram till beslutet: ingenting. Det är blankt i skallen. Poff. Drycken är det inget problem att besluta sig för (om nu någon verkligen hade inbillat sig det), men maten ja. Oh no.


Jag har kommit fram till slutsatsen att det spelar egentligen ingen roll vad det är på menyn, det är grejen med att det finns valmöjligheter som ställer till det. Big time. Först ska man välja om man ska ha pasta, eller kött, eller fisk. Sen ska man välja vad man vill kombinera skiten med. Tillsist även hur man vill ha det tillagat (medium eller inte). När beslutsångesten blir för svår brukar jag följa en väl uttänkt strategi:


Taktik1) "Välj en maträtt som någon annan i sällskapet redan har valt"

Uppenbar fördel: du slipper tänka själv, och antagligen smakar det utsökt (här kan du använda dig av logik - brukar din vän välja god mat, så är sannolikheten stor att denna taktik blir lyckad. Misslyckad blir den dock om din matkompanjor bara äter udda saker som smakar anus)

Nackdel: Du blir alltid den som väljer mat sist (vilket i och för sig inte är någon trendbrytare mot hur det brukar vara), och dessutom måste du (likförbannat) välja mellan dom maträtter som dina andra bordsgrannar har valt.


Taktik 2) "Välj Pasta"

Fördel: Pasta går knappt att misslyckas med. Visst, det finns massa olika sorter med hur många fyllningar och tillbehör som helst. Men grundregeln gäller än: oavsett hur man kombinerar det, så är pasta både ett säkert och stabilt kort.

Nackdel: Blir hyfsat enformigt. Och hyfsat tråkigt om stället har en sådan profil att det enda i pastaväg som serveras är carbonara eller en schleten bolognese.


Hur kom jag att tänka på detta?

Jo, jobbet skall bjuda på julmiddag. Men här kör vi inte något julbord - utan istället blir det en resturang på söder med italienskt tema. En förrätt och en varmrätt ska väljas ut innan. Kan tyckas vara enkelt om man följer principen ovan- men nejdå. Pasta räknas nämligen här som en form av "mellanrätt" så jag tror inte att taktik nummer två går att använda här. Jag tror inte mängden mat räcker helt enkelt. Taktik ett fungerar inte heller, eftersom alla ska välja var för sig- i förväg. Satan!


Det blir inte enklare att välja heller när alternativen består av diverse kryptiska meningar. "Lättrökt pilgrimsmussla - Rouille (?), kornärtskocka och confiterad (?) cocktailtomat" , "Foie gras - trattkantarell, pancetta och reciokokt (?) plommon"......


Say What?!

Av BD - 26 november 2008 19:02

Yes, nu är det här! Mitt bankkort. Oh my, mycket tidigare än planerat. Damn it, det gäller att hålla i pengarna nu och betala räkningarna först. Inte lägga pengarna på öl och löjligt dyr whiskey. Inte på spontana biobesök eller annat tjafs. Nej, försök vara vuxen nu, okej? Det tråkiga först.


(som om det verkligen kommer att fungera....)


Det ska räcka till julklappar med. Det är så man ska tänka (säger jag som är skitbra på att lura mig själv). Min stora släkt måste faktiskt få lite credd i form av materiella saker - om inte annat för att dom står ut med mig.

Som tur är är E's julklapp redan klar. Sista spiken i kistan idag. Yes. Det är den bästa julklappen någonsin - oavsett kategori. Can't beat that.

Som tur är lyckades jag avstyra en mindre kollision rörande våra julklappsplaner (modell Titanic versus Isberg). En del av min julklapp var i fara när han ville boka ett datum som inte var så smart. Min julklapp i form av en "trestegsraket" med en del just det datum var i fara. Så jag spelade ut kortet "men,men, jag var först" och slängde in lite puppy-eyes på det. Fungerade strålande. En flickväns list, så att säga.



Men sen har vi också varit tillsammans i snart tre år.... 



Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards