Alla inlägg under juni 2008

Av BD - 30 juni 2008 23:14

Jag blir så trött ibland. På dåliga telefoner. På usel teknik.

Jag vet inte hur många telefoner jag har haft den senaste tiden, jag har tappat räkningen nu - men inte en enda jävel har fungerat korrekt. De allra flesta mobiler har så usel batteritid att de laddar ur sig på 4 timmar, utan att jag ens lyft luren. Totalt svart blir det sen. Som ett svart hål i rymden. Poff. Fucking jävla skit. En av telfonerna har ett mjukvarufel som gör att den då och då inte kan känna igen sim-kortet, och var och varannan minut hänger sig. Den telefon jag för tillfället använder har just nu slutat fungera helt. Totalt svart blev det, och innan dess slutade knapparna att fungera - allihop utan ettan. Jag blir så trött ibland.


Okej....när jag tänker efter så är inte allt telefonernas fel.

En av mina gamla telefoner hoppade jag sönder på en blåvittmatch. Jublade och hoppade runt så mycket att jag knäckte hela luckan och spräckte displayen. Och det var en match mot Örebro.

En annan tappade jag ner i ett glas med avslagen cola - och det var en Nokia N95....


Men, ni fattar poängen....

Av BD - 30 juni 2008 22:26

Del 6

-Onsdagen 18 Juni- 


Dag 6 i Bulgarien. En dag där solen återigen sken från första början. 29 grader återigen, vad kan man annat göra än att lägga sig vid poolen och njuta? Ja, stranden undveks ytterligare en dag. För säkerhets skull, mest för att E och Em inte skulle hitta på något dumt, som att jaga en strandvakt genom GS. De där bröderna kommer inte från Bergsjön utan att ha snappat upp ett och annat. Hett temprament bland annat. Som sagt, återigen ryggläge, och återigen kalla öl. Det är en fin vana, och öl smakar aldrig så bra som vid varma temperaturer och med en svalkande pool i närheten. I sann kulturell anda tänkte jag att jag skulle ta en lokal öl. Inte den goda Kameniza (riktigt god öl) eller Zagorka (mindre god), utan en helt ny. Flaskan var brun och det stod något oläsligt. Jag uppfattade "bock" och tänkte att okej, dom har nog inte stoppat en get däri utan ölen ska nog tolkas som något mörkare. Va fan, jag har överlevt Newcastle Brow, och Bishops Fingers (kanske ingen utmaning men...) och även Petters alla mysko ölsorter (Mr. portvin annars), så det här borde la gå? Första reaktionen: avsky. När den hade blivit varm och avslagen, ja då gick det ner - men mest för att man aldrig ska lämna öl. Nackskott mina vänner. Denna pärs tvingade mig att dricka en Heineken direkt efteråt, damn vad ledsen jag är för det.


Trots att det ser idylliskt ut på bilden ovan, kan jag försäkra er om att det fanns en del barn som förpestade tillvaron, eller åtminstone gjorde 20 minuter mindre trevliga. Generellt sett på har jag ett ambivalent förhållande till barn - jag avskyr många, men gillar vissa. Något kluven i frågan med andra ord. Dessa barn var horribla. Vad är det för sinnessjuk mamma som låter sitt bleka arsle till barn skrikandes pissa vid min solstol tre gånger?! Barnpiss luktar ju dessutom...ehum....piss? Ungjävel. 


Efter ryggläge hela förmiddagen konstaterades det att min färg hade officiellt transformerats till pepparkaka. Underbart. Lunch intogs på samma ställe som dagen innan - det bästa stället för en Shopska sallad. Varför frångå ett vinnande koncept? Både innan och efter lunch blev det shopping. Några t-shirtar inhandlades, lite bälten. Men efter lunch inhandlades det som förgyllde de resterande dagarna av denna semester: Min Vattenpipa! Så länge som jag kan minnas har jag alltid velat ha en vattenpipa. Det är inte så mycket tobaken och hela rökprocessen som intresserade mig, utan istället färgen och formen. Estetiskt tilltalande (sen var jag visserligen bara 8 år också). Jag ville ha en i Egypten, i Thailand, i  Indien - men det blev aldrig av. Nu när jag är 22 köper jag en i Bulgarien av alla ställen, Lycka! Stolt i ägo av en grön vattenpipa med tillhörande tobak med smak av två äpplen, återvände vi till Hotellet ganska sent på eftermiddagen.


Precis i tid för att göra sig iordning inför kvällen. Det var den stora matchen idag: jodå, Ryssland - Sverige, och det gällde att hitta ett bra ställe att titta på den. Dessförinnan måste jag erkänna att det gjodes ett tappert försök att skruva ihop vattenpipan för att röka lite - det var svårare än man trodde - och värre än en Billy bokhylla från IKEA som har en skruv för lite. Det gick inget vidare med andra ord, dessutom är det extra svårt att röka om man inte har något kol att tända med....

Well, middagen intogs på beryktade Amphora, stället med den usla maten och servicen i början av veckan. Efter tre dagars tjat om "second chance" med bristande logik....

 

A: Why don't you give us second chance? When (notera when, inte if...) you're boyfriend cheet, you give hime second chance?

M: No, I kill him

A: Okej, but you give us second chance? 


....så gav vi dom en andra chans. Maten var helt okej, till och med god och servicen utmärkt (en aspackad kypare som shotar med gästerna kan aldrig bli fel - fin underhållning).  Att få varsin gratis stor öl och shot, det kan man dessutom inte säga nej till.

Vart sågs matchen, den hemska ödesmatchen? Svar: Delfinen. Perfekta platser, så nära storbilden man kan komma. Tyvärr gick allt åt helvete. Jag orkar inte återuppleva hur sur man var, men jag kan säga att det var värre än när Schlebrügge sköt bort guldchansen för blåvitt med en tafflig frispark för ett par säsonger sedan - och då kände jag mig så misserabel att jag låste in mig på toaletten och grät i en kvart. Okej...riktigt så illa var det kanske inte, när jag tänker efter.


För att lindra förlusten beställde vi in många drinkar. Hade det varit dansgolv hade jag säkert dansat - och då förstår ni mitt tillstånd. Värst av alla var dock Ma. Hon tål inte så mycket, men hon drog i sig en del ändå. Riktigt packad återvände hon till rummet, Em följde med som stöd.  Jag och E tog oss en runda, blängde arg på alla ryssar och letade upp kol till vattenpipan. Sen vinglade vi hemmåt i natten, tillbaka till sängen och diverse aktiviteter. 

Dag sex är över, inte många kvar.

Cheers för Bulgarien! 


PS. Hade en massa fina bilder från denna dag, men mobilen har stendött, kapputt igen. Poff! Uppdaterar när jag har botat telfonen...

Av BD - 29 juni 2008 23:37

Del 5

- Tisdagen 17 juni-


Tisdagen i Bulgarien (min och Es 2 år-och 5-månaders dag) startade med ett enande där vi satt runt frukostbordet (och för femte dagen åt samma mat – tomater, ost och baguette) om att vi nog skulle undvika stranden ett tag framöver efter gårdagens incident. Host. Dagen startades alltså vid poolen. Ryggläge, stekande sol och 28 graders värme tidigt på morgonen. Perfekt. Detta resulterade i att redan när klockan var 10 hade den första svalkande ölen öppnats. Inte dumt alls. Sittandes med benen i barnpoolen njöt man av sin öl och av livet i allmänhet. Wonderful. När man började känna sig hungrig, packade vi ihop våra saker och gick ner för backen. Där finns nämligen ett ställe som serverar Golden Sands absolut bästa Shopska sallad. Inget snack om saken, den är delikat. Mm-mm.


Med mat i magen och flera timmars solande började man bli sugen på annat. Vi strosade därför runt i GS, tittade på väskor, tröjor och smycken. Deprimerande lite smycken som ser bra ut här dock. Inte bra för mitt beroende. För att variera oss lite bestämde vi oss för att åka in till Varna - den lite större staden i närheten. För att undvika att bli totalt barskrapade struntade vi i alla taxibilars försök att locka oss,vilket gjorde dom ganska irriterade. Men nej, att betala tre gånger så mycket för en resa tilltalar oss inte, sorry. Att sen dom inte förstår efter att man upprepat samma sak fyra gånger - det är inte vårt fel. Nej nej, vi stödjer det lokala och tog en lokalbuss in mot Varna centrum. Det visade sig vara en något skakig resa. Tyska bussar från 70-talet är inte det mest safe man varit med om....inte chaufförerna heller - även om dom inte var tyskar.


Vi blev avsläppta i centrum, trodde vi. Det verkade vara hyfsat rätt och efter lite letande fann vi någon form av shoppinggata. Utbudet var hyfsat, men inte strålande. Egentligen var alla mest sugna på öl. Efter en snilleblixt från någon av oss (med största sannolikhet var det inte jag....) kom vi på att det finns ett stort och nybyggt köpcentrum någonstans (ingen visste var) i Varna. Efter ett något bisarrt kommunikationsförsök med en anställd på en bank (som för övrigt hade en stor förbudsskylt mot en pistol - nähä?) fick vi reda på att det var ca. 2 km dit. Istället för att lägga pengar på en buss tänkte vi att va fan, vi går. Hurtiga jävlar. Dumt förslag dessutom med tanke på att vi redan var törstiga. Jag vet inte hur länge vi gick, men jag kan säga att sandaler var inget bra skoval - jag börjar nu förstå hur en pilgrim på vandring känner sig. Utmattad.

Väl framme visade det sig att köpcentrumet egentligen inte var så stort, egentligen inte innehöll så många bra affärer (okej NewYorker då, och den affären har alltid en speciell plats i mitt hjärta...) och egentligen inte var så billig. Det var i alla fall roligt att se hur det såg ut, om man ska vara positiv. Och det är jag ju, alltid. Extra roligt var det att se Burger King. Som anställda på BK har Ma (men kanske framförallt Em) extrem koll på hur saker och ting ska gå till. Absurt mycket koll. Därför tyckte dom det var väldigt roligt när jag höll på att få en hamburgare som var 40 min gammal. Vaddå tråkig humor?


Hemresan blev buss hela vägen. Vi överlevde den med. Sedan var det bara att slänga in sig i duschen och få bort all skit. Dammet och svettet skulle bort (Varför duschar man då med E när man blir lika svettig igen? Host. Men trevligt var det....) Vi hann precis göra oss iordning och äta innan fotbollsmatchen. Sen firades dagens äventyr med drinkar och öl....Var det allvarligt någon som trodde något annat? Alkoholmängden blev densamma som gårdagen, d.v.s massiv - enda skillnaden var att vi inte tog strandvägen hem.....Se där, man lär sig!


På väg ut i nattlivet, Preslav Hotells receptionsarea.


Den upplysta innergården...


Cheers! Nu börjar vi...


Favoritdrinken: RedBull-Passoa. Den beställdes in absurt många gånger....


I väntan på matchen, bäst att vara ute i god tid. Hepp, hepp...

Av BD - 29 juni 2008 20:45

Nu är det dags. Äntligen. Nu är den här. Tiden är inne. Efter många veckors väntan. Jag är redo. Nu är det  EM-Final! Tyskland - Spanien (precis som jag tippade). Ölen är på klyning, chipsen är framme. Cola finns att tillgå, jordgubbarna är rensade. Det kommer bli hårt, det kommer bli fult - Det är Em-final år 2008.  Bring it on!

Av BD - 29 juni 2008 20:31


Den här får mig alltid att tänka på Bulgarien av någon konstig anledning ... (hehe). Kan det vara för att man hela tiden, konstant, gick runt och nynnade på den? Särskilt på fyllan: Lo, Lo, Lo...(eeh)....Klhååååse! (Gallskriker som besatt och viftar med armarna).

Absolut underbart.


Av BD - 29 juni 2008 14:26

Förkylningen har golvat mig något så otroligt. Ligger här totalt borta, skakar, fryser, nyser och snorar. Jag är ingen trevlig syn nu, ska ni veta (därför har jag gömt kameran). Det kanske är lite mer information än vad ni egentligen önskar, men hey... det skulle väl vara en öppensinnad blogg va? I vilket fall som helst så kan man inte ligga här och gnälla utan jag tog mig i kragen och rensade och städade ut all skit, diskade, dammsög, och dammade. Otroligt produktivt, men damn vad tråkigt. Vet inte varför jag delar med mig av denna ytterst tråkiga information, men jag är i desperat need av lite medlidande....


Resväskan är upppackad

Tvätten är tvättad 

Korten från kameran är sorterade

Vattenpipan med tillhörande kol och tobak har fått en egen (heders) plats 

 Det Bulgariska vinet är på kylning


Allt man har kvar är minnen. Underbara minnen från en underbar semester....

 


Av BD - 29 juni 2008 00:14


 Del 4

- Måndagen 16 juni -


Måndag i Bulgarien. En standardmåndag i Sverige är tråkig och seg, det är kanske jobb eller skola och vädret är kasst.  En måndag i Bulgarien är tvärtom. Det är soligt, det är varmt och inget jobb eller skola så långt ögat kan nå. Det är semester baby!  Hell yeah! Vi är nu inne på den fjärde dagen, och tre nätter har passerat. Även om vi inte spenderade så värst många timmar i sängarna (och när vi gjorde det så var det knappast sömn som gällde, host) så börjar man känna av att sängarna inte direkt är en dubbelsäng de luxe på hotell Hilton. Eller ens en dubbelsäng på ett tvåstjärnigt hotell i utkanten av Köpenhamns slumkvarter. Efter prat med en hotellmanager som faktiskt kunde säga mer än fyra ord på engelska (högst imponerande!) så fick vi byta rum – vi blev grannar med Em och Ma. Inget mer sex på balkongen med andra ord. Det gäller att tänka på ljudnivån. Lättare sagt än gjort. Standarden på detta rum var dock en smula bättre: finare dusch, ett mer stabilt toalettlock, en säng som satt ihop – ja, ni ser, kvalitet änna.


Dagen gick för övrigt i samma tecken som föregående dagar: sol och bad på både strand och vid poolen. Bara att packa handduken och njuta av 29 graders värme. Precis som det ska vara när man är på semester. Min förvandling mot pepparkaka tar sin början på riktigt. Från gul/brun till svart som natten. Som tidigare dagar blev det en del kalla Heineken vid poolkanten. Livet är härligt. Tog en tur runt om i staden också, köpte en finfin Dolce & Gabbana t-shirt till E (ni ser, inte lika fejk som i Thailand, där har dom bara Dolici & Gabbana). I Golden Sands finns det stora chanser till öl och drinkar, och eftersom en shoppingrunda kan vara ganska krävande var det dags att fylla på vätskeförrådet. Det roliga är bara att här man få en liter öl  (jag säger en LITER)– för runt 9 leva (45 spänn). En liter öl! I ett glas. Bara sådär.


 

 En liter öl...


 

E ser riktigt nöjd ut... 


 

Em är på gång... 


 

 Det kanske blev lite väl mycket öl....


Efter ytterligare en het dusch (ni fattar vad jag menar) så bytte man om för att göra kvällen. På riktigt. Få i sig lite mat från ett av alla steakhouse runt partygatan. Och sen då? Fotboll igen tänker ni? Jajemensan säger jag. Självklart. Har inget minne av om det blev Delfinen eller den andra tyska baren jämte. Vid närmare eftertanke så blev det kanske den tyska baren vid strandpromenaden? Hm...nej. Jag minns inte. Anledningen? Kan vara någon av de goda drinkarnas fel?


 

Now we're talking.... Best drinks ever!


Tyvärr blev det kanske lite för mycket av det goda. Hur vet man det? Är det när man ligger någonstans och spyr? Mnja. Snarare när alla fyra blir så otroligt kissenödiga att man inte orkar stå i kö, betala sina 2,5 SEK för att pissa på en vanlig toalett - utan väljer budgetvarienten: stranden. Inga problem? Jo, om man missar att det patrullerar civilsnutar där. Civilsnutar som gärna bötfäller folk som (just det) pissar på stranden. Jag märkte som vanligt ingeting, eller ja...jag märkte att någon kom i närheten men tänkte inte mer på det: vinkade lite snabb, tänkte att jaja vill du kolla så...och fortsatta uträtta mina behov. Förstod dock att det var allvarligt när Ma ropade på mig att springa utav helvete. Sagt och gjort. Efter en stund återvände vi till E och Em. Fick reda på att civilsnuten skulle ha 30 leva var för att killarna pissat på stranden - det eller fängelse. Det roliga var att Em inte ens hade pissat. Tur var att dom inte såg oss, 120 leva totalt - det är ju 500 spänn.


Den bulgariska retoriken är underbar:

"Polis": I saw you pee on the beach

Em: No,no, i didn't. I just look at the waves.

"Polis": Well, then I saw your girlfriend pee

Em: What girlfriend?

"Polis": Well, then I saw you. You pay 30 levas, or I call Police. Okey?


Det är bara att betala och se glad ut . Sånt är livet. Det är Bulgarien mina vänner.Efter detta underbara äventyr; däcka i sängen (den sköna sängen).

Dag fyra i Bulgarien är över. Semester, det är livet det.

Av BD - 28 juni 2008 23:40

Den senaste tiden har varit full med saker som aldrig tar slut. Alltid något nytt att göra. Alltid något på gång. Hepp, hepp. Göteborg, Bulgarien, och jobb. Hell no att det har varit tråkigt, mest alldeles underbart, men ibland behövs en dag där man bara tar det lugnt.


Så var det idag. Egentligen var det inte det som var tanken från början utan planerna var högst annorlunda, men jag har blivit totalt golvad av en hastigt uppstående förkylning. Smack, sa det bara (bokstavligen), så ligger jag där med huvudvärk, svettig som satan med rinnande näsa och kliande ögon (det kan vara en udda bakfylla av alldeles för mycket rosé och vattenpipsrökning, men snarare en kombination av detta och dålig resistenthet mot bakterier). Lika bra att bädda ner sig tillsammans med E, fluffa upp kuddarna och njuta av underhållning i 42tums storlek.  Att vädret sen var kasst gjorde inte saken sämre. Legitimt att njuta av den nya TV:n med andra ord. Det blev en riktigt skön dag idag. Släpade dock ut min slöa kropp runt 16 tiden och tog en promenad. Höll på att dö av tjugotalet kanadagäss som i princip attackerade oss med kniv (eller okej, näbbar), fan farliga saker dom där djuren. Morfar brukar sikta på dom med luftpistol när dom attackerar hans gräsmatta med skit, det finns nog en bra anledning till det. An eye for an eye. Kom hem och svängde ihop en underbar middag: lövtunna skivor kött marinerade i sweet chili, potatissallad till det och en sallad med tomater, lök, olivolja och mozzarella. Efterätt?  Några glas rosé, och sen matade E mig med jordgubbar doppade i smält choklad och socker. Earning him 6 bonuspoints for romantic skills. En skön lördag med andra ord. Riktigt skön.


Imorgon blir det Em-final, jag hoppas verkligen att huvudet hänger med då. Det blir att ladda med sömn – och öl. Visserligen är det Whiskey som är det ultimata vid förkylning (jag tror att det är så i alla fall). Får se om jag har något kvar i gömmorna. Jag antar att det är sådant som man inte kan få på recept? Eller?

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards