Alla inlägg den 3 december 2008

Av BD - 3 december 2008 22:48

Jag måste säga att det svider lite ändå...

Men vid närmare eftertanke så klarar vi oss

Vi har resurser som är fan så mycket bättre än så, det har vi bevisat

Vi har en sportchef som tänker långsiktigt

Vi har  under två säsonger upplevt ett Sm guld, två finaler i Svenska Cupen varav en som gav guld, samt ett fint guld i Super-Cupen. Det säger väl allt?


Men ändå, det svider litegrand.

Han sålde sin själ.... 

Av BD - 3 december 2008 22:28


Eftersom jag i grund och botten är utbildad kriminolog (det är Leif GW och så jag) så bjuder jag som en motvikt till alla kalendrar med mode, vinster eller (halv)intelligenta frågor på en alldeles egen kriminologisk julkalender. Det blir mord, blod och seriemördare (om än väldigt lättsamt - jag orkar inte med någon avhandling änna).


LUCKA 3: Rutinaktivitetsteorin (en kriminologisk teori till brott)


Enligt rutinaktivitetsteorin orsakas en stor del av vardagsbrottsligheten som stöld, inbrott och skadegörelse av bebyggelseplanering och människors vardagliga rutiner. Man pratar om en situationsbunden brottslighet och att tillfället gör tjuven. Teorin menar på att det behövs främst tre komponenter för att brott skall begås.


  • En motiverad gärningsman

Kan drivas av en yttre eller inre motivation. Teoretiker menar också på att människan styrs av rationella aktiva val och väljer det som han/hon tjänar på. Tjänar man på att begå ett brott – så kommer man att begå det.


  • Ett stöldbegärligt/tillgängligt objekt.
Behöver inte vara saker, utan kan i praktiken likväl vara människor. Vad som ansens vara stöldbegärligt styrs främst av värdet på saken (högre värde - högre stöldbegärlighet), flyttbarhet (det är enklare att stjäla något litet som är mobilt och enkelt att flytta), synlighet (man stjäl gärna det som är visuellt synligt) samt tillgänglighet (man tar det som finns framme).

  • Frånvaro av ”controllers” och avsaknaden av kapabla väktare.

Det finns tre olika sorters kontrollanter- formella likväl som informella. Handlers är sådana som har direkt influens över en potentiell gärningsman (föräldrar, lärare, vänner) men som inte har det som en formell uppgift att övervaka/vakta måltavlor för brott. Guardians är sådana som mer formellt är utsedda till att vakta det som kan bli måltavlor för brott, ex. affärer (väktare, poliser). Den sista gruppen av controllers är också informella kontrollanter, så kallade place managers, som styr och reglerar beteendet på vissa specifika platser (ex. en receptionist som befinner sig i receptionen hela tiden och som därför vet vilka som bör ha tillgång till stället).



Saknas någon av dessa komponenter ovan - som kommer brott INTE att begås. Rutinaktivitetsteorin är därför en viktig kugge när det gäller att identifiera komponenterna bakom exempelvis stöld/rån.


Ett viktigt mål enligt rutinaktivitetsteorin är att försvåra möjligheten för människor att begå brott. Det kan ske exempelvis genom en ökad upptäcksrisk i form av bevakningskameror på en parkeringsplats. Det kan också se genom att minska värdet av stöldbegärliga objekt som mobiltelefoner, som idag kan göras obrukbara genom ett snabbt telefonsamtal till en operatör.

Av BD - 3 december 2008 06:46


Idag kommer bli en extremt lång och svår dag. Jag kommer antagligen behöva jobba över till klockan åtta, och pappersarbetet bara väller över mig. Det vet jag redan nu. Vad jag mest av allt behöver är en stor stark kopp med kaffe. Ni vet, mördarstark. Så att man skakar av koffeinet. Tror ni att det går?


Självklart inte. Jag är redan så sönderstressad att kaffe vore omöjligt.

Men man får väl drömma lite. Jag är tveksam på att Liptons indiska-te verkligen uppnår samma effekt, och vad jag annars ska trycka i mig - det har jag ingen aning om.

Bra start på dagen, verkligen. 

Jag känner mig så jävla positiv och glad idag. Oh ja. Gud vad tillfredställande att gå till jobbet.


Eller inte. 


Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards