Alla inlägg den 10 juni 2008

Av BD - 10 juni 2008 22:03

Sitter här i Första Klass på ett SJ tåg ner mot Göteborg. Kvällståget. Det är lite status på det. Visserligen är tåget minst en kvart försenat (va? det måste vara första gången...) så nu står vi still i Katrineholm. Då är det ingen skillnad mellan mig och resten av tågpöblen.

Var en sväng i Bistron i vagn fyra för att inhandla mig något att äta. Var tvungen att beblanda mig med ick-blå-blodiga, med patrask och rövare. Jag var rädd hela tiden. De tittade på mig så konstigt, som om dom ville råna eller slå mig. Host. Eller inte...

Hur är det då? Livet i första klass? Livet på toppen. Creme de la creme. Top notch etc. etc. Här kommer en recension av Första Klass,SJ.


Medresenärer:

Består till stor del av herrar i kostym, slips och tillhörande attachéportföljer. Plus en smidig liten laptop mobell Air Mac. Föga oväntat. Det är precis så stereotypt som man kan tro. Dock finns det folk som avviker. Bortsett från mig själv har vi en som ser ut som en lesbisk bohem. Fast det är hon såklart inte, nej nej, hon åker ju första klass.


Stolar:

Verkar först inte vara någon skillnad från standardklass.

Men när jag känner efter och (diskret) tittar lite mer noga, så märker jag att stolarna faktiskt är större. De är bredare. Det kan vara en synvilla (jag ser ju som en kratta) men jag tror inte det. Sköna är dom i alla fall. Lite bättre benutrymme tycker jag allt. (Okej, jag vet det är en suddig bild, men dom börjar titta konstigt på mig här nu...)

Konduktörer:

Är dom inte lite lite mer trevliga? Är dom inte det? Det känns så i alla fall. Jag inbillar mig det. Betalar man 250 spänn mer på en biljett så tycker jag att dom ska vara det (okej, det gäller inte mig, men resten av mina medresenärer).


Toaletter:

Här är det ärligt talat ingen skillnad. Det luktar till och med lite illa.Oj,oj. Det är inget rosa toalettpapper i alla fall, det kan vi konstatera.


Övrigt Lyx:

+ Man får kaffe! Gratis! Eller te - jag räknar till minst 4 sorter. Inget billigt Earl Grey från Willys, utan en finare sorts te. Massiv lyx. Till detta finns socker, suketter och kaffemjölk. Samt en pinne att röra med. Säkerligen gjord av ädelträ.

+ Det finns gratis frukt att tillgå. Äpplen, päron och bananer.

+ Det finns kallt vatten att tillgå om man så önskar.

+Man får gratis hörlurar till radion

+ Det finns våtservetter för händerna, med citronlukt 


Finns det några nackdelar?

Egentligen inte. Kanske möjligtvis att AC:n har krånglat lite, me äsch, jag ska inte klaga. Här lever man livet i första klass. Yepp,yepp.

Av BD - 10 juni 2008 20:56

Jävla TV4. Jävla TV4 Anytime. Det är inte anytime någon gång. Det kan jag lova. Här har man köpt ett abonnemang för en månad (19 pix) för att man skulle avnjuta lite kvalitetsfotboll på vägen ner- Jo visst, det är Sverige-Grekland idag. Jo,visst, jag sitter på tåget. Dålig tajming, det kan man lungt säga, men det var den enda biljetten som kostade under 600 (195 för att vara exakt.). Då åker jag också första klass.

I vilket fall som helst funkar inte Anytime här. För den är restrikterad. Jaha. Tack för det. Nu blir jag utelämnad till radion. En radio som bitvis hackar och som SJ startar 7 minuter för sent.

Sånt här gör mig otroligt irriterad.

O-t-r-o-l-i-g-t.

Hade det varit USA så hade jag stämt någon, cashat in ett par mille och levt lyxliv på en ö. Nu är det Sverige, så jag tar mitt vredesmod och knyter näven i fickan.


Av BD - 10 juni 2008 17:37

Okej, chocken har lagt sig. Det blir ett defensivt Sverige idag. Det påverkar dock inte mitt ursprungliga tips, nej nej inte alls.

Dagens EM-matcher tippas som följer:

Ryssland - Spanien 0-2

Sverige- Grekland 0-0


Får se om det går bättre igår än idag. Hrm. 

Nu ska jag stressa vidare här hemma, packa det sista - men framförallt: dubbelkolla. Jag är redan nervös att jag har missat något väsentligt. Brr.

Sen blir det tågresa hem till Göteborg. Mitt under Sveriges match (enda chansen att komma hem för under 500 pix), men hey... Jag reser First Class baby! Det blir gratis internet och matchen via länk. Kanske kan smyga in en öl också, och lite popcorn. Så blir det som hemma.

Det kommer en recension om SJ:s första klass, allt betygsätts. Otroligt spännande, missa inte det. 


Cheers!
Av BD - 10 juni 2008 14:06

Ser till min fasa att D.Andersson startar ikväll. Grek. ska besegras m. "snabbhet o korta passningar". Varför sätter man då in sidledsdanne?!

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards