Alla inlägg den 24 juni 2008

Av BD - 24 juni 2008 23:15

 


Vilken dag. Det är bara jobb, jobb, jobb. Det är stressigt, mycket att göra och ja - kylen/frysen är fortfarande sönder. Suck. Inte nog med det - sjuksköterskan på Sickla Hälsocenter informerade mig inte om att hon ville ha 80 spänn av mig, för att skriva ut ett recept som jag blev lovad gratis och som jag dessutom hade kunnat fått helt übergratis från ett annat ställe. Sådant gör mig förbannad.I vilket fall som helst, jag ska strax avlida i sängen. Alltså nej, inte bokstavligt talat - det bara känns så. Förhoppningsvis lever jag ett tag till. Det hade varit trevligt. Det känns illa att jag inte har så mycket tid och ork som jag önskar. Men det går väl upp och ner det där med - om man nu ska vara lite förnuftig tillskillnad från vanligt. Jag kompenserar för Bulgarien. Big Time.

Anyway... jag längtar till imorgon. Eller ja, i alla fall senare delen av dagen. Förhoppningsvis kan vi då köpa en 42tums TV. Vet inte hur det är tänkt att den ska få plats på 23 kvadrat, men skitsamma. Tänk utanför boxen, eller vad det nu är man ska göra. Tänk stort, änna.

Ska bara vänta med att köpa den tills kyl/frys-installatören har varit här - om man samlar ihop lite pitty-points kanske man får reperationen lite billigare - jag tror det fungerar bätter om man inte har en splitter ny 43tums LCDTV ståendes hemma...


Men det klart, det är ju bara en tanke... 

Av BD - 24 juni 2008 23:07


 Del 2

-Lördagen 14 juni- 


På lördagen vaknade vi upp till ett strålande fint Bulgarien. Fy fan vad skönt det är (eller var) att vara på semester! Slippa all skit där hemma. Frukosten på hotell Preslav bestod av en någorlunda stor frukostbuffé. Den höll helt okej standard om man gillar vita baguetter och croissanter eller fyrahundra olika sorters kakor. Mycket bacon och korvar fanns också att tillgå. Inte direkt min tekopp med andra ord, men hey det fanns bulgarisk ost och tomater. Det funkar ganska bra det med. I viss mängd i alla fall, host. Efter frukosten packade vi ihop våra saker, jag dumpade allt i en smart Glamourpåse. Ja visst, jag brukar avsky sådant man får med gratis tillsammans med modetidningar, men den fungerade åtminstone hyfsat. Inte som gamla skabbiga bikinis där man ser i princip allt. Modetidningen var dessutom ett trevligt tidsfördriv på flygplanet. Well, jag tog på mig min lilla bikini och mina små jeansshorts och sprang ner till stranden. 6 km vit sandstrand är inte direkt fel. Vattnet var dessutom varm, riktigt varmt och inte som när jag var där förra gången år 2001, nej nej. Vi snackar 22 grader, minst, även om Preslav hotell menade på att det bara var 19. Tveksamt säger jag, högst tveksamt.


Vi låg och solade på stranden hela förmiddagen, njöt av livet, tog ett bad och svepte ett par kalla öl.  Bulgariens 1,5 liters flaskor i mataffärerna för 20 pix är beundransvärda. Provtestade poolen med. Hög standard säger jag bara. Classy. Efter sol och bad var det dags att fixa sig i ordning. Det innebar en dusch för att få bort sandkornen som skavde på mer osköna ställen. Det innebar en dusch med E, för sällskapet änna.  Sol, bad, öl och en dusch har en tendens att …hrm… öka spänningen lite, så att säga (hey, det är ingen sexblogg det här inte, så ingen ide att vara grov, även om det betyder att jag måste bryta mitt vanliga mönster). Måste säga att längdskillnad på 40 centimeter inte direkt märks i duschen, vilket var en trevlig överraskning. Noterbart är dock att vad som inte fungerar är en toalettsits. Toalettsitsarna på Preslav hotell är uppenbarligen gjorda av antingen a) världens mest ohållbara material 2) 79 år gamla. Sitsen sprack i miljontals bitar, och några av dom placerades på lite mer obekväma ställen. Inte bra. Det svåra blev att komma upp med en vettig förklaring. Den landade i att E höll mig sällskap på toaletten. Visserligen inte så trovärdigt, men hey, kom på något bättre själva.


Middag intogs på Amphora. vid strandpromenaden. En restaurang under Den Glade Vikingen där matchen Sverige – Spanien skulle visas. Maten var en riktig besvikelse. Vi väntade 50 minuter på kall pasta Bolognese som smakade råttpiss. Hell no! Sveriges spel var inget vidare, och humöret inte direkt på topp. Diskussioner fortsatte upp för trappan till den glade vikingen som var hyfsat full av svenskar. Dock inget som helst tryck. Vad är den svenska kämparandan undrar jag? Hej vikingar, var är ni? Apollo,ni kan väl rekomendera något med tryck och liv istället? Inte barnfamiljer. Att tro att ni hade liv där när Sverige mötte Grekland har jag svårt att tro.

2-1 var ett riktigt pissresultat, och jag är i ärlighetens namn fortfarande irriterad.


För att lindra besvikelsen drog vi ut i nattvimmlet. In i dimman. Poff! Det började med en Manhattan drink på ett ställe med breda och sköna soffor. En drink för 4,50 levas alltså 22 spänn är fint. Manhattan var dock skit. Whiskey som är en klar favorit gjorde sig inte bra i denna blandning, och om inte en whiskey kan rädda en drink, ja då är det illa.

Vi fortsatta vidare Delfinen, det ställe som senare kom att bli vårt stammishak. Me like! Billig öl på tapp, (3 levas, ca 15 spänn för en halvliter) och två drinkar för 50 SEK. Riktigt bra tryck och helt okej musik. Någon form av House antar jag, men eftersom min musiksmak inte sträcker sig åt det hållet (det är inte LTR direkt) så är det där en vild gissning. Det blev många (läs för många)drinkar av alla de slag : White Russian, Red-Bull-Passoa och Caribean Breezer beställdes in i omgångar  (jo jag minns namnen av den enkla anledning att det med tiden blev vår favoriter) tillsammans med heta diskussioner om fotbollen och ett enade om att den där Delfinen var ett schysst ställe med bra med alkohol i sina drinkar. Jävligt goda drinkar med, vilket till viss del försvarar mängden. På något sätt tog vi oss hemåt mot Hotellet. Ragglade är nog ett passande ord. Tror inte ett enda vettigt ord blev sagt, däremot alldeles för mycket prat om sex. Hur komer det sig? Stranden kändes underbart svalkande, även om vågorna inte direkt stabiliserade balanssinnet.  Dålig idé egentligen att promenera på stranden. Natten slutade i sängen, fast kanske inte med sömn. Den där jäkla alkoholen och solen…. Fy! Eller ja, det är inte direkt så att jag klagar….No,No,No.

Dag två i Bulgarien är slut, än är det många dagar kvar. Det Bulgariska nattlivet får en att må bra. Vi gillar helt enkelt Bulgarien.


 

 I Bulgarien har man för övrigt inte Burger King utan Döner King, otroligt underhållande för Em och Ma som jobbar som hamburgervändare och überexperter på BK...


Cheers!


Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards