Direktlänk till inlägg 29 juni 2008

BULGARIEN - DEL 4

Av BD - 29 juni 2008 00:14


 Del 4

- Måndagen 16 juni -


Måndag i Bulgarien. En standardmåndag i Sverige är tråkig och seg, det är kanske jobb eller skola och vädret är kasst.  En måndag i Bulgarien är tvärtom. Det är soligt, det är varmt och inget jobb eller skola så långt ögat kan nå. Det är semester baby!  Hell yeah! Vi är nu inne på den fjärde dagen, och tre nätter har passerat. Även om vi inte spenderade så värst många timmar i sängarna (och när vi gjorde det så var det knappast sömn som gällde, host) så börjar man känna av att sängarna inte direkt är en dubbelsäng de luxe på hotell Hilton. Eller ens en dubbelsäng på ett tvåstjärnigt hotell i utkanten av Köpenhamns slumkvarter. Efter prat med en hotellmanager som faktiskt kunde säga mer än fyra ord på engelska (högst imponerande!) så fick vi byta rum – vi blev grannar med Em och Ma. Inget mer sex på balkongen med andra ord. Det gäller att tänka på ljudnivån. Lättare sagt än gjort. Standarden på detta rum var dock en smula bättre: finare dusch, ett mer stabilt toalettlock, en säng som satt ihop – ja, ni ser, kvalitet änna.


Dagen gick för övrigt i samma tecken som föregående dagar: sol och bad på både strand och vid poolen. Bara att packa handduken och njuta av 29 graders värme. Precis som det ska vara när man är på semester. Min förvandling mot pepparkaka tar sin början på riktigt. Från gul/brun till svart som natten. Som tidigare dagar blev det en del kalla Heineken vid poolkanten. Livet är härligt. Tog en tur runt om i staden också, köpte en finfin Dolce & Gabbana t-shirt till E (ni ser, inte lika fejk som i Thailand, där har dom bara Dolici & Gabbana). I Golden Sands finns det stora chanser till öl och drinkar, och eftersom en shoppingrunda kan vara ganska krävande var det dags att fylla på vätskeförrådet. Det roliga är bara att här man få en liter öl  (jag säger en LITER)– för runt 9 leva (45 spänn). En liter öl! I ett glas. Bara sådär.


 

 En liter öl...


 

E ser riktigt nöjd ut... 


 

Em är på gång... 


 

 Det kanske blev lite väl mycket öl....


Efter ytterligare en het dusch (ni fattar vad jag menar) så bytte man om för att göra kvällen. På riktigt. Få i sig lite mat från ett av alla steakhouse runt partygatan. Och sen då? Fotboll igen tänker ni? Jajemensan säger jag. Självklart. Har inget minne av om det blev Delfinen eller den andra tyska baren jämte. Vid närmare eftertanke så blev det kanske den tyska baren vid strandpromenaden? Hm...nej. Jag minns inte. Anledningen? Kan vara någon av de goda drinkarnas fel?


 

Now we're talking.... Best drinks ever!


Tyvärr blev det kanske lite för mycket av det goda. Hur vet man det? Är det när man ligger någonstans och spyr? Mnja. Snarare när alla fyra blir så otroligt kissenödiga att man inte orkar stå i kö, betala sina 2,5 SEK för att pissa på en vanlig toalett - utan väljer budgetvarienten: stranden. Inga problem? Jo, om man missar att det patrullerar civilsnutar där. Civilsnutar som gärna bötfäller folk som (just det) pissar på stranden. Jag märkte som vanligt ingeting, eller ja...jag märkte att någon kom i närheten men tänkte inte mer på det: vinkade lite snabb, tänkte att jaja vill du kolla så...och fortsatta uträtta mina behov. Förstod dock att det var allvarligt när Ma ropade på mig att springa utav helvete. Sagt och gjort. Efter en stund återvände vi till E och Em. Fick reda på att civilsnuten skulle ha 30 leva var för att killarna pissat på stranden - det eller fängelse. Det roliga var att Em inte ens hade pissat. Tur var att dom inte såg oss, 120 leva totalt - det är ju 500 spänn.


Den bulgariska retoriken är underbar:

"Polis": I saw you pee on the beach

Em: No,no, i didn't. I just look at the waves.

"Polis": Well, then I saw your girlfriend pee

Em: What girlfriend?

"Polis": Well, then I saw you. You pay 30 levas, or I call Police. Okey?


Det är bara att betala och se glad ut . Sånt är livet. Det är Bulgarien mina vänner.Efter detta underbara äventyr; däcka i sängen (den sköna sängen).

Dag fyra i Bulgarien är över. Semester, det är livet det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av BD - 2 mars 2009 07:33

    Ytterligare en anledning att sakna Göteborg just nu. Lite, lite sugen är man på att ta en sista-minuten-biljett. När tänker dom spela här? När? Varför hittar jag ingen information? Panic.   ...

Av BD - 1 mars 2009 22:21

  Jag har inte särskilt många fördelar (utöver själva jobbsituationen) i mitt nuvarande jobb. Men förra veckan visade det sig att en samarbetspartner sponsrar Hammarby Bandy och att jag oväntat nog kunde lägga vantarna på två gratis biljetter (värde ...

Av BD - 1 mars 2009 20:41

Efter en lång (men underbar) helg, passar jag på att ta det duktigt lugnt. En bra bok, några kex med brieost (innan maten, ojoj), vindruvor och ett glas vin. Det känns skönt att man inte bor hemma och att man faktiskt kan bestämma över sig själv. Sön...

Av BD - 1 mars 2009 10:46

Hela helgen har spenderats med min kära pappi och P som kört hela vägen från Göteborg. Snart åker dom iväg igen, men fram tills dess så ska jag spendera så mycket tid m det bara fysiskt är möjligt med dom....

Av BD - 27 februari 2009 07:23

Vi slänger väl upp en låt - och startar denna fredag på ett ypperligt bra sätt....

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards