Direktlänk till inlägg 29 juni 2008

BULGARIEN - DEL 5

Av BD - 29 juni 2008 23:37

Del 5

- Tisdagen 17 juni-


Tisdagen i Bulgarien (min och Es 2 år-och 5-månaders dag) startade med ett enande där vi satt runt frukostbordet (och för femte dagen åt samma mat – tomater, ost och baguette) om att vi nog skulle undvika stranden ett tag framöver efter gårdagens incident. Host. Dagen startades alltså vid poolen. Ryggläge, stekande sol och 28 graders värme tidigt på morgonen. Perfekt. Detta resulterade i att redan när klockan var 10 hade den första svalkande ölen öppnats. Inte dumt alls. Sittandes med benen i barnpoolen njöt man av sin öl och av livet i allmänhet. Wonderful. När man började känna sig hungrig, packade vi ihop våra saker och gick ner för backen. Där finns nämligen ett ställe som serverar Golden Sands absolut bästa Shopska sallad. Inget snack om saken, den är delikat. Mm-mm.


Med mat i magen och flera timmars solande började man bli sugen på annat. Vi strosade därför runt i GS, tittade på väskor, tröjor och smycken. Deprimerande lite smycken som ser bra ut här dock. Inte bra för mitt beroende. För att variera oss lite bestämde vi oss för att åka in till Varna - den lite större staden i närheten. För att undvika att bli totalt barskrapade struntade vi i alla taxibilars försök att locka oss,vilket gjorde dom ganska irriterade. Men nej, att betala tre gånger så mycket för en resa tilltalar oss inte, sorry. Att sen dom inte förstår efter att man upprepat samma sak fyra gånger - det är inte vårt fel. Nej nej, vi stödjer det lokala och tog en lokalbuss in mot Varna centrum. Det visade sig vara en något skakig resa. Tyska bussar från 70-talet är inte det mest safe man varit med om....inte chaufförerna heller - även om dom inte var tyskar.


Vi blev avsläppta i centrum, trodde vi. Det verkade vara hyfsat rätt och efter lite letande fann vi någon form av shoppinggata. Utbudet var hyfsat, men inte strålande. Egentligen var alla mest sugna på öl. Efter en snilleblixt från någon av oss (med största sannolikhet var det inte jag....) kom vi på att det finns ett stort och nybyggt köpcentrum någonstans (ingen visste var) i Varna. Efter ett något bisarrt kommunikationsförsök med en anställd på en bank (som för övrigt hade en stor förbudsskylt mot en pistol - nähä?) fick vi reda på att det var ca. 2 km dit. Istället för att lägga pengar på en buss tänkte vi att va fan, vi går. Hurtiga jävlar. Dumt förslag dessutom med tanke på att vi redan var törstiga. Jag vet inte hur länge vi gick, men jag kan säga att sandaler var inget bra skoval - jag börjar nu förstå hur en pilgrim på vandring känner sig. Utmattad.

Väl framme visade det sig att köpcentrumet egentligen inte var så stort, egentligen inte innehöll så många bra affärer (okej NewYorker då, och den affären har alltid en speciell plats i mitt hjärta...) och egentligen inte var så billig. Det var i alla fall roligt att se hur det såg ut, om man ska vara positiv. Och det är jag ju, alltid. Extra roligt var det att se Burger King. Som anställda på BK har Ma (men kanske framförallt Em) extrem koll på hur saker och ting ska gå till. Absurt mycket koll. Därför tyckte dom det var väldigt roligt när jag höll på att få en hamburgare som var 40 min gammal. Vaddå tråkig humor?


Hemresan blev buss hela vägen. Vi överlevde den med. Sedan var det bara att slänga in sig i duschen och få bort all skit. Dammet och svettet skulle bort (Varför duschar man då med E när man blir lika svettig igen? Host. Men trevligt var det....) Vi hann precis göra oss iordning och äta innan fotbollsmatchen. Sen firades dagens äventyr med drinkar och öl....Var det allvarligt någon som trodde något annat? Alkoholmängden blev densamma som gårdagen, d.v.s massiv - enda skillnaden var att vi inte tog strandvägen hem.....Se där, man lär sig!


På väg ut i nattlivet, Preslav Hotells receptionsarea.


Den upplysta innergården...


Cheers! Nu börjar vi...


Favoritdrinken: RedBull-Passoa. Den beställdes in absurt många gånger....


I väntan på matchen, bäst att vara ute i god tid. Hepp, hepp...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av BD - 2 mars 2009 07:33

    Ytterligare en anledning att sakna Göteborg just nu. Lite, lite sugen är man på att ta en sista-minuten-biljett. När tänker dom spela här? När? Varför hittar jag ingen information? Panic.   ...

Av BD - 1 mars 2009 22:21

  Jag har inte särskilt många fördelar (utöver själva jobbsituationen) i mitt nuvarande jobb. Men förra veckan visade det sig att en samarbetspartner sponsrar Hammarby Bandy och att jag oväntat nog kunde lägga vantarna på två gratis biljetter (värde ...

Av BD - 1 mars 2009 20:41

Efter en lång (men underbar) helg, passar jag på att ta det duktigt lugnt. En bra bok, några kex med brieost (innan maten, ojoj), vindruvor och ett glas vin. Det känns skönt att man inte bor hemma och att man faktiskt kan bestämma över sig själv. Sön...

Av BD - 1 mars 2009 10:46

Hela helgen har spenderats med min kära pappi och P som kört hela vägen från Göteborg. Snart åker dom iväg igen, men fram tills dess så ska jag spendera så mycket tid m det bara fysiskt är möjligt med dom....

Av BD - 27 februari 2009 07:23

Vi slänger väl upp en låt - och startar denna fredag på ett ypperligt bra sätt....

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards