Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

BULGARIEN - DEL 6

Av BD - 30 juni 2008 22:26

Del 6

-Onsdagen 18 Juni- 


Dag 6 i Bulgarien. En dag där solen återigen sken från första början. 29 grader återigen, vad kan man annat göra än att lägga sig vid poolen och njuta? Ja, stranden undveks ytterligare en dag. För säkerhets skull, mest för att E och Em inte skulle hitta på något dumt, som att jaga en strandvakt genom GS. De där bröderna kommer inte från Bergsjön utan att ha snappat upp ett och annat. Hett temprament bland annat. Som sagt, återigen ryggläge, och återigen kalla öl. Det är en fin vana, och öl smakar aldrig så bra som vid varma temperaturer och med en svalkande pool i närheten. I sann kulturell anda tänkte jag att jag skulle ta en lokal öl. Inte den goda Kameniza (riktigt god öl) eller Zagorka (mindre god), utan en helt ny. Flaskan var brun och det stod något oläsligt. Jag uppfattade "bock" och tänkte att okej, dom har nog inte stoppat en get däri utan ölen ska nog tolkas som något mörkare. Va fan, jag har överlevt Newcastle Brow, och Bishops Fingers (kanske ingen utmaning men...) och även Petters alla mysko ölsorter (Mr. portvin annars), så det här borde la gå? Första reaktionen: avsky. När den hade blivit varm och avslagen, ja då gick det ner - men mest för att man aldrig ska lämna öl. Nackskott mina vänner. Denna pärs tvingade mig att dricka en Heineken direkt efteråt, damn vad ledsen jag är för det.


Trots att det ser idylliskt ut på bilden ovan, kan jag försäkra er om att det fanns en del barn som förpestade tillvaron, eller åtminstone gjorde 20 minuter mindre trevliga. Generellt sett på har jag ett ambivalent förhållande till barn - jag avskyr många, men gillar vissa. Något kluven i frågan med andra ord. Dessa barn var horribla. Vad är det för sinnessjuk mamma som låter sitt bleka arsle till barn skrikandes pissa vid min solstol tre gånger?! Barnpiss luktar ju dessutom...ehum....piss? Ungjävel. 


Efter ryggläge hela förmiddagen konstaterades det att min färg hade officiellt transformerats till pepparkaka. Underbart. Lunch intogs på samma ställe som dagen innan - det bästa stället för en Shopska sallad. Varför frångå ett vinnande koncept? Både innan och efter lunch blev det shopping. Några t-shirtar inhandlades, lite bälten. Men efter lunch inhandlades det som förgyllde de resterande dagarna av denna semester: Min Vattenpipa! Så länge som jag kan minnas har jag alltid velat ha en vattenpipa. Det är inte så mycket tobaken och hela rökprocessen som intresserade mig, utan istället färgen och formen. Estetiskt tilltalande (sen var jag visserligen bara 8 år också). Jag ville ha en i Egypten, i Thailand, i  Indien - men det blev aldrig av. Nu när jag är 22 köper jag en i Bulgarien av alla ställen, Lycka! Stolt i ägo av en grön vattenpipa med tillhörande tobak med smak av två äpplen, återvände vi till Hotellet ganska sent på eftermiddagen.


Precis i tid för att göra sig iordning inför kvällen. Det var den stora matchen idag: jodå, Ryssland - Sverige, och det gällde att hitta ett bra ställe att titta på den. Dessförinnan måste jag erkänna att det gjodes ett tappert försök att skruva ihop vattenpipan för att röka lite - det var svårare än man trodde - och värre än en Billy bokhylla från IKEA som har en skruv för lite. Det gick inget vidare med andra ord, dessutom är det extra svårt att röka om man inte har något kol att tända med....

Well, middagen intogs på beryktade Amphora, stället med den usla maten och servicen i början av veckan. Efter tre dagars tjat om "second chance" med bristande logik....

 

A: Why don't you give us second chance? When (notera when, inte if...) you're boyfriend cheet, you give hime second chance?

M: No, I kill him

A: Okej, but you give us second chance? 


....så gav vi dom en andra chans. Maten var helt okej, till och med god och servicen utmärkt (en aspackad kypare som shotar med gästerna kan aldrig bli fel - fin underhållning).  Att få varsin gratis stor öl och shot, det kan man dessutom inte säga nej till.

Vart sågs matchen, den hemska ödesmatchen? Svar: Delfinen. Perfekta platser, så nära storbilden man kan komma. Tyvärr gick allt åt helvete. Jag orkar inte återuppleva hur sur man var, men jag kan säga att det var värre än när Schlebrügge sköt bort guldchansen för blåvitt med en tafflig frispark för ett par säsonger sedan - och då kände jag mig så misserabel att jag låste in mig på toaletten och grät i en kvart. Okej...riktigt så illa var det kanske inte, när jag tänker efter.


För att lindra förlusten beställde vi in många drinkar. Hade det varit dansgolv hade jag säkert dansat - och då förstår ni mitt tillstånd. Värst av alla var dock Ma. Hon tål inte så mycket, men hon drog i sig en del ändå. Riktigt packad återvände hon till rummet, Em följde med som stöd.  Jag och E tog oss en runda, blängde arg på alla ryssar och letade upp kol till vattenpipan. Sen vinglade vi hemmåt i natten, tillbaka till sängen och diverse aktiviteter. 

Dag sex är över, inte många kvar.

Cheers för Bulgarien! 


PS. Hade en massa fina bilder från denna dag, men mobilen har stendött, kapputt igen. Poff! Uppdaterar när jag har botat telfonen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av BD - 2 mars 2009 07:33

    Ytterligare en anledning att sakna Göteborg just nu. Lite, lite sugen är man på att ta en sista-minuten-biljett. När tänker dom spela här? När? Varför hittar jag ingen information? Panic.   ...

Av BD - 1 mars 2009 22:21

  Jag har inte särskilt många fördelar (utöver själva jobbsituationen) i mitt nuvarande jobb. Men förra veckan visade det sig att en samarbetspartner sponsrar Hammarby Bandy och att jag oväntat nog kunde lägga vantarna på två gratis biljetter (värde ...

Av BD - 1 mars 2009 20:41

Efter en lång (men underbar) helg, passar jag på att ta det duktigt lugnt. En bra bok, några kex med brieost (innan maten, ojoj), vindruvor och ett glas vin. Det känns skönt att man inte bor hemma och att man faktiskt kan bestämma över sig själv. Sön...

Av BD - 1 mars 2009 10:46

Hela helgen har spenderats med min kära pappi och P som kört hela vägen från Göteborg. Snart åker dom iväg igen, men fram tills dess så ska jag spendera så mycket tid m det bara fysiskt är möjligt med dom....

Av BD - 27 februari 2009 07:23

Vi slänger väl upp en låt - och startar denna fredag på ett ypperligt bra sätt....

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards