Direktlänk till inlägg 5 augusti 2008

Kvinnlig boxning sämre än manlig?

Av BD - 5 augusti 2008 13:07

Jag kan erkänna det rätt ut: Jag är ett big fan av boxning. Jadå. Ni vet den där "farliga" sporten där man slår varandra i huvudet? Just precis den. Jag har kommit fram till att jag i grund och botten är torsk på våld (hade säkerligen blivit huligan i ett tidigt skede av mitt liv - om jag varit av det manliga könet), och boxning är en rumsrenare form. Så why not. Att min syster sen har varit aktiv boxare minskar inte intresset. Jag var där när hon kom tvåa i SM (det skall tilläggas att det dock bara var två som ställde upp i hennes viktklass,men ändå). Jag har således också sett ett antal matcher/galor och boxning är en av de grenar som jag ser fram emot under kommande OS.


Det som gör mig riktigt irriterad är dock när boxare som Naim Terbunja påstår att kvinnlig boxning inom ramen för OS skulle "förstöra sporten". Personligen ser jag inte hur det skulle gå till. Det klart att det är skillnad mellan kvinnlig och manlig boxning, det handlar ju om olika muskeluppbyggnad/råstyrka. Där kvinnor brister i styrka, tar de dock igen i teknik. Kvinnlig boxning är (oftast) teknisk boxning och denna snabbare form av boxning är (enligt mig) roligare än exempelvis tungvikt. Exakt hur det förstör för sporten ser jag inte.


På frågan; Men damboxningen har växt på senare år? svarar han:

"Jo, den har växt och inom tjugo eller trettio år kan damerna bli bra boxare. Men just nu är det stor skillnad". Intressant Naim Terbunja, titta på statistiken. Om man ser på den senaste rankingen av amatörboxare (gjord av Amateur Boxing Association år 2008) så visar den på en stor skillnad mellan herrar och damer.


Herrar:

Antal svenska herrar på Världsrankingen: 1 st (18e i sin viktklass)

Antal svenska herrar på Europarankingen: 3 (Naim Terbunja är 11 i sin viktklass)

Damer:

Antal svenska damer på Världsrankingen: 4 st (3,4,6,10 i sina resp. viktklasser)

Antal svenska damer på Europarankingen: 8 stycken (samtliga bättre än 11 i sina respektive viktklasser)


Visst är det stor skillnad Naim Terbunja? Synd bara att tjejerna utklassar dig. Jag tror snarare att Naim Terbunjas egentliga anledning till utspelet består i att kvinnlig boxning skulle ge mindre viktklasser för killarna. Egoistiskt var ordet. Det är bara sorgligt att en kille utan koll, och med gamla förlegade fördomar tillåts ta plats i media. Sorry grabben, läs på innan du uttalar dig. Du vet att Anna Laurell knockar dig anytime.


Vill ni läsa artikeln om Naim Terbunjas utspel, läs HÄR

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av BD - 2 mars 2009 07:33

    Ytterligare en anledning att sakna Göteborg just nu. Lite, lite sugen är man på att ta en sista-minuten-biljett. När tänker dom spela här? När? Varför hittar jag ingen information? Panic.   ...

Av BD - 1 mars 2009 22:21

  Jag har inte särskilt många fördelar (utöver själva jobbsituationen) i mitt nuvarande jobb. Men förra veckan visade det sig att en samarbetspartner sponsrar Hammarby Bandy och att jag oväntat nog kunde lägga vantarna på två gratis biljetter (värde ...

Av BD - 1 mars 2009 20:41

Efter en lång (men underbar) helg, passar jag på att ta det duktigt lugnt. En bra bok, några kex med brieost (innan maten, ojoj), vindruvor och ett glas vin. Det känns skönt att man inte bor hemma och att man faktiskt kan bestämma över sig själv. Sön...

Av BD - 1 mars 2009 10:46

Hela helgen har spenderats med min kära pappi och P som kört hela vägen från Göteborg. Snart åker dom iväg igen, men fram tills dess så ska jag spendera så mycket tid m det bara fysiskt är möjligt med dom....

Av BD - 27 februari 2009 07:23

Vi slänger väl upp en låt - och startar denna fredag på ett ypperligt bra sätt....

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards