Alla inlägg den 5 juli 2008

Av BD - 5 juli 2008 23:57



Oja, ett sent inlägg såhär på lördagskvällen efter ett par glas rosé. Notera att eventuella stavfel dock inte beror på detta, utan snarare på en trasig glödlampa. Host. Denna lördag har det varit stålande sol och värme. Så varmt och skönt att jag och E bestämde oss för att röra på fläsket och tog sikte in mot de mer centrala delarna av stan. Vi passerade Kungsträdgården och utsällning av fotografier av Doug Lansky på konstiga skyltar världen över. För första och enda gången var vi kulturella, om nu inte fotboll räknas som något kulturellt?


För att inte verka alltför kulturella tog vi dock oss varsin mjukglass (jag var så radikal att jag till och med tog strössel på, oh my...) - alla vet ju att kultur passar bäst ihop med rödvin eller champange och snittar med svart löjrom eller tryffel. Så där klarade vi oss bra.

Av någon anledning fick vädret oss dessutom att bli sugna på lite motion - och närmare bestämt en promenad runt Djurgårn. Problemet var bara att varken jag eller E vet var Djurgårn ligger vilket resulterade i att vi spenderade en väsentlig den av vårat liv med att spatsera runt Skeppsholmen , fel ö med andra ord...

När vi väl kom på vårt misstag, var vi så trötta att vi fuskade och tog en buss ut. Väl ute på rätt ö, agerade jag världsvan stockholmsguide, och lokaliserade både Gröna Lund och Skansen. Jag blir imponerad av mig själv, på riktigt. Vi fortsatte sedan promenade runt Waldermars udde (och vidare ut i oändligheten). Någonstans där slog vi också fast att Djurgårn är en idyllisk ö:


M: Jo, men jag tycker den verkar så idyllisk. Det är trästaket och vita blommor överallt, sådär lantligt du vet.

E: Jo, jag förstår var du menar.

M: ja, en såndär lant-idyll

E: Ja, som den där trädgården där?

M: Åh, precis så.... Fast du, den har en Israelflagga utanför lekstugan.


 

Hrm, exakt hur idylliskt är Djurgårn egentligen?

Efter en lång promenad (fråga mig inte hur vi hittade hem...) avslutade vi trötta och utmattade kvällen med en pastasallad och några glas rosé. En riktigt fin lördag med andra ord.... 

Av BD - 5 juli 2008 00:32

I vilket fall som helst så satt jag och filosoferade lite. På diverse ointressanta saker, bara låta tankarna vandra sådär i allmänhet. Funderade på TV och film rent generellt, bara för att trötta ut mig lite. Jag kom på att man knappast kan kalla mig för en Tv-människa de luxe i den bemärkelsen att jag alltid har haft tusentals serier som jag måste följa och som jag kan allt om. Ingen tv-junkie här inte. Jag är dessutom dålig på att komma ihåg repliker och vem som var med var, vilket egentligen gör mestadelen av hela tv-tittandet meningslöst. Men när jag tänker efter finns det ändå en del tv-serier som jag faktiskt har fastnat för, av en eller annan (inte alltid så uppenbar) anledning. Nedan listas de tv-serier som av någon outgrundlig anledning har fått mig som (långvarig) tittare. Ordningen är hyfsat kronologisk (så kronologisk den kan bli i mitt nuvarande tillstånd - i gränslandet mellan vaken och sovandes).

Ett axplock. Min damer och herrar.


1. Sunset Beach (1997-1999)

Denna klassiska serie i tidsepoken mellan 1997-1999. Ett drama med inslag av romantik, svartsjuka och relationer. Vem minns inte Gregory Richards, Cole, Olivia eller Vanessa? Vem minns inte alla intriger? Åh, jag följde denna serie nästan slaviskt. Inte av den anledning att den var extremt bra, nej nej. Utan för att den dels låg rätt i tidpunkt - perfekt att ta en macka till när man kom hem från skolan, men också för att det faktiskt inte gjorde något om man missade ett avsnitt - det hände inte särskilt mycket anyway. Sunset Beach var för mig som Baywatch var för många andra. Underbar.


2. Morden i Midsommer (1997)

En given sommarklassiker om mord på den engelska landsbyggden. Engelsk kriminaldrama när den är som allra bäst. Enda nackdelen? Stundtals segt tempo i kombination med att den visas på SVT gör att det är svårt att gå på toaletten och/eller göra popcorn. Det gäller alltså att vara bra föreberedd.....


3. Sex and the City (1998)

Jag är väl knappast ensam om det här? Egentligen blev jag beroende först för ett par år sedan, då jag slukade alla säsonger på tre veckor. Jag tänker inte räkna upp vad som är bra med serien - för så mycket plats tror jag inte finns här just nu. Vi kan nöja oss med att konstatera att den är ultimat för ensamma hemmakvällar. En flaska vin och tjejkompisar gör den också rättvisa. Sex, relationer och tjejsnack, vad mer behöver man?


4. Mordkomissionen (2000-2004)

Som jag har följt denna serie. Det var en familjehögtid varje gång ett avsnitt visades. Hela familjen satt bänkad. Denna serie hade allt. Ingrid, Allan och Thomas hade precis allt som behövdes för att engagera hela familjen. En dansk kriminalserie med klassisk status. Repliken: "Du tappade din kondissko" är en klassiker - still. Nu har jag dessutom DVD-Boxen hemma.


5. CSI (2000)

Det har kommit tusentals nya avsnitt och nya spin-off serier, men jag minns det allra första som om det var igår. Jag minns att jag tänkte att det här kommer att bli bra, riktigt bra. Och tänkt, det blev det. Amerikanskt criminaldrama, top notch.


6. Mord i sinnet (2002)

Ytterligare en klassiker är denna. Tony Hill är engelsmannen med mitt drömyrke. Mhm. Det är det jag ska bli, det är det jag är utbildad till. Om ett halvår så....då jäklar. Det är bättre än sex när denna serie kör igång på TV (det är väl därför man har även denna på DVD, hehe). Min största idol...


7. Criminal Minds (2005)

.....tillsammans med detta gäng i Criminal Minds. Det blir lite tjatigt att påstå att alla serier är favoriter - men hey, det stämmer ju. Faktiskt.


8. Dexter (2006)

När jag ändå är inne på samma kategori är det lika bra att nämna Dexter. Om man ska sätta en rangordning över alla serier jag fastnat för - så är Dexter en tveklös etta! Odiskutabelt. Jag såg alla avsnitt så fort de kom ut på nätet - om och om igen. Om det någon som sitter med säsong 3, så hör av er så kan vi diskutera priset. Jag börjar bli desperat....


9. Americas Next Top Model (2008)

Jodå, även jag har blivit en ANTM-junkie. Fast inte för historien eller dramat i sig, utan snarare för de snygga fotografierna. Jag är torsk på det, hela konceptet. Det finns väl knappast ett bättre sätt att slösa bort en regnig söndag på? Notera dock att endast Americas variant är okej, de andra varianterna är ingenting som jag skulle hänga i min julgran, så att säga.


10. The Hills (2008)

Av någon underlig anledning har jag fastnat för detta program. Är det äkta, eller är det fejk? Hursomhelst så facinerar det mig, antagligen av den enkla anledning att det ligger så otroligt långt bort från mig. Tjejer som tar sig långt i världen och med skinn på näsan har jag alltid ett gott öga till - men egentligen är väl det roligaste att se hur relationerna artar sig. Lite som i att frossa i andras olycka, med den skillnad att den där pojken Spencer verkligen förtjänar olycka.


11. Big Shots (2008)

Den senaste i raden av serier jag fastnat för är Big Shots. Vi får väl se om den tar sig in bland all-time-high där ovan....


Sedär ja, där har ni dom. Pang-Bom. Antagligen har jag glömt minst hälften...Är det någon som saknar någon speciell serie och känner att den tycker jag är dum i huvudet alternativt kraftigt retarderad och bara vill explodera lite, så feel free att höra av er. Inte direkt så att jag kan stoppa er anyway.

Ovido - Quiz & Flashcards