Alla inlägg den 30 juli 2008

Av BD - 30 juli 2008 22:34

Okej, 1-1 blev det tillslut. Helt okej ändå. Inte överdrivet bra, men som sagt: helt okej. Det kunde varit värre; det kunde varit förlust. Det kunde varit bättre: med en vinst. Nu är det åtminstone hyfsat läge inför returen. Det krävs dock ett mål på bortaplan, och lite skeptisk är man. Det kommer bli ytterst svårt. Det såg bra ut med Söder, det såg bra ut med Wernbloom, det ser bra ut med andra ord. Vi håller fan jämna steg med Basel. Men vissa frågetecken finns, även om jag inte känner för att tänka på dom nu. Just nu är jag bara lättad över att det inte blev förlust. Än lever hoppet.


Dessutom är jag full i skratt över händelserna som enligt min syster (klart hon ringer direkt efter matchen och rapporterar- lycka!) utspelade sig på de blåvita läktarna. Tydligen hade folk stått i gångarna efter målet; sådär som det blir när man i glädje hoppar omkring. Ordningsvakterna flippade dock och började veva med sina batoger. Resultatet av detta: Wisemen får för sig att springa ända från LM för att ge sig in i leken. Detta resulterade i sig att ett par Bajamajor kastades ner från mellanetaget. Dramatiskt med andra ord. Likväl en intressant utveckling.


Intressant är också hur dom där Heneiken slog. Jävligt bra kan jag konstatera.  Ta allt jag säger med en nypa salt; jag är inte på långa vägar i ett tillstånd för kommunikation.

Jag ger upp och njuter av denna nästan-seger. 

Av BD - 30 juli 2008 21:06

1-1 okej. Andas. Det är lungt. Det kunde varit värre. Tänk positiva tankar nu, tänk tänk. Bra Olsson, bra där, fint mål. Ett insläppt skitmål, inte bra alls, men det kan lösas gubbar. Det kan ju det. Andas nu, bara andas.....

Av BD - 30 juli 2008 17:57

Nervös, nervös, nervös, nervös......

Det blir bara värre och värre.

Nu har jag i alla fall köpt öl i massor, så förhoppningsvis kan jag lugna ner mig lite. Det lär väl visserligen bara gå utför from this point and on...

Ska sätta på IFK låtar på högsta volym nu, så grannarna här på Söder blir riktigt störda. Lika bra att rub it in...hehe

Av BD - 30 juli 2008 14:05

Åh!

Jag är så nervös!

Jag kan inte tänka normalt, jag kan inte fungera normalt idag.

Jag befinner mig i ett halvt vegitativt tillstånd idag - oförmögen att göra något vettigt. Nervositeten är som ett tjockt täcke. Som något klibbigt som vägrar släppa mig. Idag, om exakt 6 timmar och 15 minuter spelar IFK Göteborg sin första match i den andra kvalomgången till Champions League mot Schweiziska FC Basel.Hemma på Ullevi. Och jag är här i Stockholm, oförmögen att åka ner just idag. Satan.Jag är nervös! Nu ska jag ta en promenad in till stan och fösöka skaka av mig nervositeten, och inhandla lite öl. Det kan behövas ikväll.


Mest av allt hade jag velat vara nera i Göteborg. Det är parkfest innan matchen,precis bakom Storan. För er som är i Göteborg och är Blåvita, Gå för satan; Det är folkfest!

Mer info HÄR


För egen del får jag se om ÄS (Änglarna Stockholm) har någon samling. Så kan vi vara nervösa tillsammans.....

Av BD - 30 juli 2008 12:28

FRANKRIKE

(Anitbes/Nice/Monaco)

13-20 Juli 2008


För er som missat eller är sugna igen,

Här är alla delar!


Del A (Boende, Mat etc.)
Del B (Om Antibes/Juan les Pins)
Del C (Om Monaco) Bilder

Del D (Om Nice)

Av BD - 30 juli 2008 12:21

--------------------

Del D - Om Nice

-------------------- 


För er som känner att "nämen oj, Nice låter som ett roligt ställe", så kan ni allt fortsätta läsa nu. Nice var nämligen en av städerna som besöktes under min resa till Frankrike. Att ta sig dit är relativt enkelt, det går  nämligen allt som oftast billiga flyg dit. Själva boendet blir däremot lite mer problematiskt. Längs med hela strandpromenaden ligger hotell efter hotell, vilket gör valmöjligheterna oändliga.  Jag kan dessutom meddela att utsikten från alla hotell är i pricncip samma -dvs havet. För utsiktens skull kan man således likväl välja ett två-stjärnigt hotell, och ett som jag verkligen rekomenderar är Hotel Eden. Bara en parentes i det hela...


Vår familj tog buss från närliggande Antibes (också ett alternativ), för att sedan i princip parkera på stranden. Eftersom stranden är av sten...

 

... Så är det dock inte så smart att lägga sig på dom obevakade ställena längs med den långa strandpromenaden - det är absolut värt att slänga ut lite flis för att få en soldyna att ligga på. Ett ställe att rekomendera är Florida Beach.  Stället i sig är riktigt fräscht, med en otrolig loungedel. På kvällen blir det fantastikt, tänk mörka möbler med stora vita dynor och vitt tyg upphängt som inramning- vaddå perfekt för cocktails? Att det sedan finns en jacuzzi i ena hörnet gör knappast lyxfaktorn mindre.

 


Där finns otroligt sköna liggdynor att tillgå om man vill sola, och har man tur (vilket vi hade) får man platser närmast det turkosa vattnet. Att ligga där hela dagen är som att befinna sig i paradiset (kan jag anta). Man hör vågorna, det är nära till vattnet (som visserligen är så varmt att det knappt svalkar), och är man sugen på att äta lite behöver man inte resa på sig. Det är bara att vinka lite så kommer det en meny. Mina varmaste rekomendationer ger jag till den sallad som innehöll melon, parmaskina och mozzarella. Det där är en bit av heaven, absolut! Mhm. 

 

 

 

När man tröttnat på att sola och bada, tycker jag man ska ta sig en tur till Gamla Stan. Tänk er gamla stan i Stockholm, och ta det gånger 43 typ. Det är stört omöjligt att inte gå vilse. Tro mig. Dessutom finns det hur mycket affärer som helst. Många innehåller keramiksaker, men förrutom det är det mest skor -skor i mängder!


Vill man ha någonstans att äta tycker jag man ska ta någon av resturangerna vid torget i mitten, vid fontänen. Sätt er där med en flaska rosé vettja. Kan inte bli bättre.

 

Blir du alltför varm, så rekommenderar jag att ta en glass på någon av alla glasställen som finns. Det finns ställen som har hur mycket glass som helst. Och då överedriver jag inte. Även lite udda smaker som bounty, viol. avocado etc. finns - om man nu är sugen på det.

 


När man känner att man har gjort sitt, kan man knata mot tågstationen som inte ligger alltför långt bort. Ja, om man inte bor i staden då. Notera att det dock är svårt att köpa biljetter - allt är bara på franska. Men har ni tur finns det någon liten fransos i ett hörn som ka hjälpa till (det funkade för oss i alla fall).

 

Det ser ut som på Avenyn... 

Av BD - 30 juli 2008 11:34


Bilder från Monaco!

Av BD - 30 juli 2008 11:30

---------------

Del C- Om Monaco

----------------

Notera: Detta inlägg innefattar inga bilder, utan de visas istället separat. Anledning: Jag tog över 54 bilder i Monaco....

 

Under vår vistelse i Frankrike passade vi på att ta oss en tur över till furstendömmet Monaco. Det låg nämligen bara en timmes resväg bort med tåg. Som ett långt stenkast med andra ord. Hur är det egentligen i Monaco? Är det jet-set liv, stora båtar och pengar som flödar? Är det champange och dyra märkeskläder?

Svaret är Ja. Indeed.

Monaco innehåller allt det där. Upphöjt i två. Uppskattningsvis. Och nu befann jag mig mitt i det - en heldag i Monaco var inplanerad. Utan att bli alltför långrandig (hoho, klassisk inledning på ett tal), så kan jag konstatera att det blev en lång dag med mycket att göra. Syftet med resan hit var att hälsa på vänner hos IAAF (internationella friidrottsförbundet) och främst generalsekreteraren och hans familj. Dessa har tidigare firat nyår med oss, och det var ett tag sen vi sågs så en lunch var inbokad. Förrutom detta skulle vi visas runt på de båda kontoren som tillhandahålls av IAAF. Utöver detta finns det hur mycket som helst att göra i Monaco vilket gjorde att vår dag även innefattade följande punkter:


1) Ta en promenad upp för berget för att se Slottet och utsikten därifrån

2) Gå ner i hamnen och studera de överdrivet stora båtarna, och de lika överdrivet kammade båtspojkarna

3) Hälsa på presidenten för IAAF

4) Åka bil runt Formel 1 banan (min dröm!) Notera att det förövrigt kostar 45 euro att göra det i en Ferrari, och 85 om man vill köra själv. Nu åkte vi med genralsekreterarens bil. Ridin' with class baby.

5) Gå från det berömda Casionot förbi alla dyra affärer och ner till hamnen

6) Besöka ett museum med akvarium (mest för småsyskonens skull)

7) Äta middag i Monaco


När dagen var över var det bara att konstatera: Att Monaco verkligen är allt det där som folk säger. Det är verkligen lyx i överflöd. Det enda som var förvånande var att mat och sådant inte var sådär abnormt dyrt, det blev inga astronomiska siffror direkt. Wondeful, ännu en annledning att åka tillbaka med andra ord.

Ovido - Quiz & Flashcards