Alla inlägg den 13 maj 2008

Av BD - 13 maj 2008 20:22

Jag måste bara allvarligt ifrågasätta min intelligens ibland. Som igår tillexempel. Jag var så otroligt korkad, så korkad att jag gråter bara jag tänker på det.

Saken var den att jag var tvungen att ladda min mobil, en Nokia N95. När jag skulle sätta in laddaren i uttaget så fick min arm en spasm eller ett ryck av något slag och laddaren ramlade ner i ett glas med cola som befann sig nedanför. Jag torkade av laddaren och tänkte "fan vad osmidigt att ställa glaset där". Precis när laddaren var istoppad i vägguttaget och mobilen skulle tillföras i andra änden, så att säga, så fick min arm återigen en spasm. Detta resulterade i att mobilen, för ca.6000 kronor, även den ramlade ner i samma colaglas som laddaren. Resultat: Total förstörelse.

Mitt jävla klantarsel till uppenbarelse, lyckades alltså med konststycken att kasta ner sin otroligt dyra telefon, min enda form av kommunikationsmedel gentemot yttervärlden (äger ingen fast telefon) i  ett glas med avslagen bakis-cola från Willys.


Saken är den att jag trodde att bristande IQ var på något sätt isolerat till mig som person. Så är inte fallet. Det visar sig att min Pappa, även han har fått denna gen (skyller allt på honom med andra ord...)

Min pappa var på plats i Borås igår för att se Elfsborg-IFK. Han hade köpt biljett till sig och syrran på blåvitts läktare och syrran hade tagit sin och lagt i fickan. Pappa bestämde sig för att göra samma sak - lägga biljetten i innerfickan. I vanliga fall brukar han dubbelkolla sisodär 7-8 gånger att den verkligen ligger där.  I går tänkte han att det behövs inte. Det var ett misstag. När det var dags för matchstart upptäcker han att biljetten inte ligger i innefickan. Han springer i panik runt bilen, kryper i buskar, och letar igenom alla fickor - men hittar den inte. Det var dessutom slutsålt på bortasektionen. 

Vad fick han göra?

Han fick sitta i Borås, utanför arenan, och lyssna på Radiosporten.


Ni ser, det ligger i släkten! 

Av BD - 13 maj 2008 19:36

Sitter här och funderar över truppen till Fotbolls EM.

Spontan tanke ett: TV4 kan verkligen inte sköta en sportsändning på ett tillfredställande sätt.

Spontan tanke två: Intressant att Henrik Larsson är med i truppen igen efter två års uppehåll. Har alltid gillade den mannen, även om mitt gillande har minskat ända sedan han kom hem till Allsvenskan, av förklarliga skäl....


Dock måste jag säga att jag inte är riktigt nöjd över hur komponeringen av laget ser ut (hela laget finner man här).Är inte alls så säker på att EM kommer bli särskilt trevligt, rent spelmässigt, för Sveriges del.


Det som stör mig allra mest är hur anfallet ser ut!

Återigen satsar man på äldre spelare, och oavsett hur trevligt det kan vara med att HL tillbaka, så är det något skrämmande över det faktum att man hellre satsar på en kille som inte spelat på landslagsnivå på två år än på exempelvis Marcus Berg.Svaret på varför sammanfattade Lagerbäck med "Det här är vad vi bedömmer är de bästa". Är det verkligen så? Statistiken nedan visar de anfallare med högst målsnitt den senaste säsongen 2007/2008:


Zlatan Ibrahimovic:

15 mål på 25 matcher (snitt: 0,6)

Marcus Berg:

15 mål på 25 matcher (snitt: 0,6)

Henrik Larsson*:

6 mål på 11 matcher (snitt: 0,54)

Johan Elmander

11 mål på 27 matcher (snitt: 0, 40)

Marcus Rosenberg:

13 mål på 33 matcher (snitt: 0,39)

Markus Allbäck

6 mål på 28 matcher (snitt:0,21)


*Notera att Allsvenskan precis har startat


Intressant läsning va? Enligt statistiken ovan så är således Marcus Berg i samma klass som Zlatan. Båda har dessutom drabbats av svårare skador denna säsong. Även om det självfallet är flera komponenter som vägs in när man studerar anfallare, så kan man inte säga något annat än att Marcus Berg faktiskt levererar. Räknar man med de mål han gjorde i Allsvenskan (14 mål på 17 matcher), så ser det ännu bättre ut. I mitt tycke är det inget snack om att Zlatan och Elmander skall vara med. Att man tar med Henrik Larsson har nog en mental fördel, och Markus Allbäck har en förmåga att (kusligt nog) höja sig vid mästerskap. Men hur man kan välja Marcus Rosenberg före Marcus Berg i truppen, det är för mig en gåta.Det är bara att titta på målsnittet. Det är bara att titta på formen. Ibland är statistik inte bara statistik....


Spontan tanke tre: Om man ändå har temat med lite äldre indvider, varför inte löpa linan ut och välja Fredrik Risp (28)? Han är dessutom betydligt mer stabil än Andreas Granqvist.


Spontan tanke fyra: Det är åtminstone roligt att se att man inte har glömt bort Oscar Wendt... inte helt i alla fall.
Av BD - 13 maj 2008 00:00

Jag sitter och fipplar igenom alla bilder från London,i brist på annat vettigt. När jag gör det uppenbarar sig ett väldigt underligt mönster. Även om minst en tredjedel av bilderna fattas, så finns det ett genomgående tema hela rullen igenom - ett tema som endast kan beskrivas i termer av glasklart.


Hur blev det så?



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards