Direktlänk till inlägg 10 maj 2008

Englas begravning

Av BD - 10 maj 2008 11:51

Jag sitter och slözappar lite på Tv:n. Orkar inte aktivera mig. Inte ännu. Zappar förbi Englas begravning. Jag kan inte hjälpa att förundras över hur stort det har blivit. Missförstå mig inte, jag tycker såklart att det är hemskt och allt såntdär. Ett mord på ett barn är aldrig roligt. Men mitt i allt detta så kan jag tänka att: alla andra då? Bobby? Ricardo? Mord sker hela tiden, överallt. Inte fan skriver media något om det.

Jag vet inte om det är för att jag studerar kriminologi och har blivit cynisk genom åren, men.... Engla är inte den första som det händer mot. Förfarinssättet är inte ens unikt. Tro mig. Standard typ A.  Ändå så har det blivit så stort.

TV-sänd begravning. Jag menar, ett mord är ett mord. Hur många visste att Engla fanns innan den 5 april? Egentligen?

Hur kommer det sig att alla tv-stationer har någon form av  extrasändning om detta? Hur kommer det sig att förfaringssättet är liknande det som när Sverige har landssorg?

Jag tycker att det är skrämmande, om jag ska vara ärlig, dels hur stort det har blivit och dels hur "vanliga" svenskar uttrycker sin sorg över detta. Det klart att man kanske kan tycka det är lite synd, men att seriöst sitta och gråta och skriva långa inlägg om att jag "aldrig kommer glömma dig" när man inte ens har träffat flickebarnet och bor 55 mil därifrån, det tycker jag i ärlighetens namn är absurt! Hur mycket vet ni om Engla som inte kommer från medierna?

Låt människor i hennes närhet ha sin sorg privat. Att sen familjen väljer att ha en tv-sänd begravning, ja..... även det är absurt. 


Ursäkta mitt cyniska förhållningssätt, men jag blir bara så irriterad ibland. Kan inte hjälpa att tänka: Hur att det sett ut om Engla inte hade varit "helsvensk"? Hur hade det sett om om mördaren inte var "helsvensk"? Tro mig, det hade sett helt annorlunda ut.... 

 
 
Ingen bild

undraflundra

10 maj 2008 12:18

Tycker det är skönt att du sätter fingret på detta, som jag är säker på att m å n g a har samma funderingar kring! Min sambo och jag har precis tänkt att den lilla pojken Bobby som led i såå många år inte fick någon direktsänd begravning t ex...Nä, jag tycker hela grejen blivit så konstig med Engla. Hela Sverige kan inte "sörja" en flicka vi inte känner, däremot kan alla käna empati och sympati.

 
BeaTris

BeaTris

10 maj 2008 13:09

Kan inte annat än att hålla med....hur blev det så stort? Jag tycker också det är tragiskt men jag kan inte sörja någon jag inte känner. Det finns andra fall som är minst lika viktiga att minnas. Om ett halvår är det något nytt & då har alla glömt Engla.

http://beatris.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av BD - 2 mars 2009 07:33

    Ytterligare en anledning att sakna Göteborg just nu. Lite, lite sugen är man på att ta en sista-minuten-biljett. När tänker dom spela här? När? Varför hittar jag ingen information? Panic.   ...

Av BD - 1 mars 2009 22:21

  Jag har inte särskilt många fördelar (utöver själva jobbsituationen) i mitt nuvarande jobb. Men förra veckan visade det sig att en samarbetspartner sponsrar Hammarby Bandy och att jag oväntat nog kunde lägga vantarna på två gratis biljetter (värde ...

Av BD - 1 mars 2009 20:41

Efter en lång (men underbar) helg, passar jag på att ta det duktigt lugnt. En bra bok, några kex med brieost (innan maten, ojoj), vindruvor och ett glas vin. Det känns skönt att man inte bor hemma och att man faktiskt kan bestämma över sig själv. Sön...

Av BD - 1 mars 2009 10:46

Hela helgen har spenderats med min kära pappi och P som kört hela vägen från Göteborg. Snart åker dom iväg igen, men fram tills dess så ska jag spendera så mycket tid m det bara fysiskt är möjligt med dom....

Av BD - 27 februari 2009 07:23

Vi slänger väl upp en låt - och startar denna fredag på ett ypperligt bra sätt....

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards