Alla inlägg under september 2008

Av BD - 16 september 2008 19:44



Titta här vad som damp ner i brevlådan idag. Vit- och grönskimmrande låg den där och väntade, adresserad till mig. Det är nästan så att jag känner mig som en modebloggare av rang. Den 19 september öppnar en ny nattklubb i Gamla Stan, med namnet PANS (åldersgräns 21). Bakom detta nya tillskott står Li Åkerwall och Sebastian Scaparro. Personligen hoppas jag på att ställets loungedel blir fräsch. Vore trevligt att ha ett nytt vattenhål. Nej,det här kan bli bra. Det känner jag på mig.






.....Att sen kanske alla andra i min åldergrupp fått en sådan här i någon form av ett massutskick, det skiter jag i. Jag tänker ha mitt moment nu.

Av BD - 16 september 2008 07:48

Bara 16 dagar kvar innan vi får den nya lägenheten! Jag längtar så mycket att det gör ont....

Av BD - 16 september 2008 00:00

 

Ah, det förklarar en del. Jag visste inte att jag som kvinna enbart gick på fotboll för artistuppträdanden och intervjuer med kändisar. Bra, då har jag fått det bekräftat. Skönt. Jag antar att alla dom år med säsongskort till Blåvitt, de många till antalet bevittnade träningsmatcherna och denna säsongens 7 bortamatcher inte har med genuint fotbollsintresse att göra?

Av BD - 15 september 2008 23:45

Som utbildad kriminolog blir jag lite konfunderat, för att inte säga upprörd. Egentligen vet jag inte om det är min kriminologiska ådra som pulserar mest - eller om det är den del av mig som är fullkomligt besatt av fotboll (antagligen det senare). I vilket fall som helst så blev jag fundersam över artiklen som förklarar hur Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) anser att man ska hantera problematiken med huliganer på svenska fotbollsarenor(Läs HÄR).


 Innan jag börjar fundera mer över det där måste jag säga att hela debatten om huliganer känns något snedvriden. Sure, problematiken finns överallt i landet - babyfirmor uppstår numera lite överallt, MEN problemet på läktaren (med inkastade fyverkeripjäser etc.) finner man endast i Stockholm. I Göteborg finns LM4, ett föredrag som enar de Blåvita. På Strömvallen och på Malmö stadion har man inga problem. Inte heller på Enavallen. Där flyger inga raketer in på planen. Att prata om och vilja införa hårdare regler som drabbar alla fotbollssupportrar, när den bakomliggande orsaken är en relativt isolerad lokal företeelse är minst sagt bisarrt. Det är att (återigen) placera Stockholm som landets mitt. Om problemet är i Stockholm bör man snarare fundera över varför det händer just där. Det finns tre storlag i Stockholm, det finns tre storlag (nåja) i Göteborg, varför finns det en skillnad i mentalitet?


Men, återigen till det som Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) föreslår. Åtgärdspaketet innefattar 1)att man som fotbollssupporter ska genomgå lika grundliga säkerhetskontroller för att gå på fotboll, som  man behöver när man flyger och 2) att högriskmatcher ska förläggas till dagtid. Bullshit!


Lika grundliga  säkerhetskontroller som på flygplatsen? Hur kommer kostymnissarna och sponsorerna att reagera när den fina resevoarpennan konfiskeras, när portföljerna genomsöks? För jag antar att kravet gäller förutsättningslöst, eller är det skillnad på folk och folk (som i fallet med metalldetektorerna på Ullevi)? Folk som går direkt från jobbet till matcherna, alla damer med sminkväskor, blir det till att slänga pincetten nu? Hur blir det med pinnarna till flaggorna? Räknas det som ett vapen? Alla VP-rör? Hur blir det med färgen som flaggorna är målad med, den är väl brandfarlig? Ingen mer tändare till ciggen, inga mer festis (över 1 dl flytande vätska) till barnen. Smart.


Punkt två känns också tveksam. Att förlägga högriskmatcherna till dagtid? Dagtid på en helg. Var det inte Polisen som aktivt jobbade för att inga högriskmatcher överhuvudtaget skulle föläggas till en helg? Vad hände med det? Well, högriskmatcher på dagtid gör ingen reell skillnad. Tro mig. Det var visserligen inte krigsscener på lördagen, men nog var WM och Firman ute efter bråk. Folk åkte upp stupfulla från Göteborg, fyllesov på bussen och fortsatte kröka. Tro mig, det blir ingen skillnad på fyllan. Och tro mig, vill folk slåss så finner man ett sätt.


Nej, förslaget känns ogenomtänkt. Det känns hafsigt. Det kommer inte åt kärnan av problematiken. Det är ytterligare bara ett utspel från dom som tror att dom förstår - det smärtar mig att erkänna, men BRÅ jag tror ni är helt ute och cyklar. När jag har tid ska jag sätta mig och komma på en egen lösning, för jag gillar inte att pissa på saker utan att komma med något eget.

Just idag var bara mitt behov så akut att jag inte hann fälla upp locket. Änna.

Av BD - 15 september 2008 23:00

Nu är det klart, idag blev det officiellt. O-f-f-i-c-i-e-l-l-t. Klockan 13.00 var vi på Wallenstams kontor i Stockholm och skrev under kontraktet. Två små signaturer. Poff. Nu har vi en lägenhet! Fy fan vad skönt. Den första oktober är det inflyttningsdag. Det är inte lång tid kvar, jag kan knappt förstå det. Snart får vi vår fina tvåa i Husby. 67 kvadrat av lycka. Med badkar och balkong på fjärde våningen. Med en stor klädkammare (=läs walk-in-closet). Med svängrum. _Med fler rum än ett. Jag längtar redan. Bort med 23 kvadrat, bort med den lilla skolådan. Fram med dubbelsäng och stor soffa. Fram med diskmaskin och tvättmaskin.

Lycka!


Vår portuppgång....

Lägenhetsskiss. Skapad i en stund av absolut kreativitet. Fråga mig inte varför.

Av BD - 14 september 2008 23:41

Jag kan bara konstatera ytterligare en gång: TV4:s så kallade "fotbollsprogram" om fotbollen i Europa som nu rullar på TV4 är totalt värdelöst. T-o-t-a-l-t. Det är en klubb för fucking inbördes beundran. Snälla, gör ordentliga fotbollsanalyser! Låt inte era gubbslemsskämt vara ett stående inslag. Visa att ni har lite stake, någon form av ambitionsnivå. Vi vet att ni älskar Stockholm, sluta skryt om det. Lägg av. Det här är inget fotbollsprogram - det är ren bullshit!

Av BD - 14 september 2008 22:49

Åh, jag har förälskat mig igen. Inte i en ny kille, nejdå. Men i smycken. Efter några veckor utan inköp av nya smycken känner jag ett stort begär. Det rycker i mig.  För att underhålla mitt beroende surfar jag runt på lite hemsidor. (Ja, jag vet, hade jag bara haft lite starkare karaktär så skulle jag stått emot, kämpat mot draken änna, men jag känner inte för det, jag skadar ju ingen, well möjligtvis min plånbok).


Titta vad jag stötte på, varför har jag inte upptäckt det tidigare?

Smycken från milajki 

Åh.....


 

Så underbara armband! Jag tror jag avlider....


Titta på dom här halsbanden och örhängena. Jag vill ha allihop!

Det håller nog min budget för.

Kanske..... 

Av BD - 14 september 2008 20:47

Jag gillar egentligen inte höst. Det är kallt, det är regnigt och löven är bruna och kletiga. Sen luktar det avlopp också. Nej fy fan, deprimerande det är vad det är. Men jag måste säga att idag var en helt okej höstdag (är det verkligen officiellt höst i september? Det känns som om det går så snabbt nu). Jag och E tog oss en tre timmar lång promenad från Sickla och runt på söder. La upp lite strategier inför flytten och bara tjötade lite om allt möjligt. Planerade lite resor och sådär.

För att värma sig efter köldfrossan (förfrusna tår efter promenaden) spatserade vi också in på ett fik i Gamla Stan. Jag brukar säga att Gamla Stan i Stockholm är något högst överreklamerat. Priserna är höga och särskilt mysigt är det väl egentligen inte. Inte på ett sådant där extraordinärt sätt i alla fall.  Nej, Haga i Göteborg duger också. Men det här cafét överraskade. Riktigt skönt att värma sig med en kopp varm choklad med vispgrädde och en feting till kanelbulle.

Jag antar att det är den enda som är något positivt med att det är höst....

Jag lär gå upp ett par kilo denna hösten, i så fall. 



 

Presentation

Omröstning

Vilket projekt ska jag ägna mig åt?
 Odla en jordnötsplanta
 Skriva en bok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards